• صفحه نخست
  • درباره موسسه
  • سامانه های کیفیت طیب
  • زیست بوم طیب
  • شرکای راهبردی
  • شرکاری تجاری
  • درخواست عضویت در زیست بوم
  • ارتباط با ما
    • مدیریت کاربران

      مدیریت دسته بندی

      مدیریت محصولات

      مدیریت سازمان

      مدیریت واحد صنفی

      مدیریت صیانت

      زنجیره محصولات طیب

      مدیریت نظرات کاربران

      مدیریت چک لیست مشتری

      مدیریت چک لیست ها

      گزارش چک لیست ها

      مدیریت عنوان تب ها

      مدیریت شبکه همکاران

      مدیریت فایل ها

      پروفایل

      مدیریت محصولات من

      چک لیست های تکمیل شده

      سامانه رتبه بندی محصولات

      در گفت و گو با مدیرعامل موسسه کیفیت رضوی مطرح شد شرکت های دانش بنیان؛ بسترساز شکوفایی اقتصادی کشور

      1399/02/14

      128

      در گفت و گو با مدیرعامل موسسه کیفیت رضوی مطرح شد شرکت های دانش بنیان؛ بسترساز شکوفایی اقتصادی کشور

      به گزارش روابط عمومی موسسه کیفیت رضوی و به نقل از آستان نیور تاثیر شرکت های دانش بنیان در اتکا به توان علمی و پژوهشی داخلی و همینطور نوآوری های بومی باعث شده است تا رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر ایجاد، توسعه و حمایت از این شرکت ها تاکید کنند. اگر شرکت های دانش بنیان را از موثرترین مولفه های تحقق اقتصاد پایدار بنامیم، پر بیراه نگفتیم، چرا که این مجموعه ها در وهله نخست دانش را به خوبی می شناسند و سپس با ایجاد نوآوری، آن را به کار می گیرند و برای جامعه ثروت تولید می کند. موسسه کیفیت رضوی یکی از بخش های نوپای زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی است که با وجود این که حدود 2 سال از زمان تشکیل آن می گذرد، با اقدامات و نوآوری هایی که در عرصه های مختلف انجام داده، به شرکتی دانش بنیان تبدیل شده است. به همین مناسبت، فرصتی دست داد تا با حسین زمانی؛ مدیر عامل موسسه کیفیت رضوی گفت و گویی داشته باشیم.

       

      این موسسه با چه رویکردی به موسسه ای دانش بنیان تبدیل شده است؟
      ماموریت اصلی موسسه کیفیت رضوی، ارتقاء کیفیت زندگی است، برای تحقق این امر نیاز بود از روش ها و همینطور دانش و فناوری های جدید برای ارائه محصولات و خدمات استفاده کند. برای انجام این ماموریت موسسه لازم بود تا سامانه ها، ابزارها و مدل هایی را توسعه دهد. اصلی ترین محصول موسسه، نشان طیب است که به عنوان یک نشان کیفیت، با نگاه جدیدی در حال شکل گرفتن است. حتی سامانه کیفیت طیب که در واقع بر اساس معیارهای طیب طراحی شده اند ابزارهایی هستند که انواع خدمات را در حوزه کیفیت ارائه می کنند. با توجه به این که نگاه موسسه کیفیت رضوی جدید بوده و ابزارهایی که در حوزه کیفیت توسعه داده نیازمند تدوین دانش فنی جدید است، لذا این شرکت به سمت دانش بنیان شدن حرکت کرد که خوشبختانه این امر، محقق نیز شده است.

       

      چه مراحلی برای دانش بنیان شدن این موسسه انجام شده است؟
      معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سامانه و کارگروهی دارد که مجموعه های متقاضی باید تمامی مستندات مورد نیاز برای احراز شرایط دانش بنیانی را در آن بارگذاری کنند. مستنداتی که دلالت می کند آیا محصول تولید شده نوآوری دارد، تولید خود مجموعه است، تجاری سازی شده است یا خیر که تمامی این مراحل از اوایل سال گذشته توسط موسسه انجام شد.

       

      موضوع دانش بنیان شدن، چه تاثیری بر روند فعالیت های موسسه خواهد داشت؟
      پس از دانش بنیان شدن شرکت ها، خدماتی از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه می شود که موسسه کیفیت رضوی خیلی به دنبال استفاده کردن از آن ها نیست و موضوع مهم تر، ماهیت کاری است که موسسه انجام می دهد؛ چرا که نگاه این مجموعه جدید است و فعالیت هایی را دنبال می کند که علاه بر دیدگاه فوق، در مدل و روش نیز نوآوری دارد. در همین راستا و با دانش بنیان شدن موسسه کیفیت رضوی، پروژه ای با عنوان طرح کلان طراحی و استقرار نشان طیب با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تصویب رسید که مراحل طراحی تا تجاری سازی و بین المللی سازی نشان طیب را پیگیری می کند. در این پروژه یک کارخانه نوآوری هم در حال ایجاد است که در آن از ظرفیت مجموعه شرکت های دانش بنیان فعال در مسیر خدماتی که موسسه ارائه می دهد، استفاده می کنیم و در صورت تحقق این امر، فضای تعاملی بسیار خوبی رقم خواهد خورد.

       

      لطفا در خصوص زمینه های فعالیت موسسه کیفیت رضوی توضیح بفرمایید.
      بخشی از فعالیت ها مربوط به محصولات موسسه، واحدهای صنفی و سازمان ها است. در سامانه کیفیت طیب برای محصولات، خدمات رهگیری فرآیند در حوزه کیفیت ارائه می شود. بدین صورت که برای محصولی که مصرف و یا صادر می شود بتوانیم تمامی فرآیند تولید، فرآوری، بسته بندی و انتقال را رصد کنیم که یکی از خدمات حوزه کیفیت به شمار می رود. یا بحث استاندارد محصولات و همینطور ارزیابی و رتبه بندی کیفی را در قالب سامانه کیفیت طیب ارائه می کنیم تا مصرف کنندگان متوجه شوند درجه کیفی محصولی که مصرف می کنند در فضای رقابتی موجود و در مقایسه با سایر محصولات مشابه در چه رتبه ای قرار دارد. مجموعه خدماتی که موسسه انجام می دهد، در سه سطح تولید شده است که اولین آن ها خدمات کیفیت است و از طریق سامانه کیفیت طیب در سه سطح محصولات، واحدهای صنفی و نیز سازمان ها تعریف و ارائه می شود.

       

      این موسسه زمینه اشتغال برای چند نفر را فراهم کرده است؟
      در هسته مرکزی یا ستاد موسسه کیفیت رضوی، 15 نفر مشغول به کار هستند. ضمن این که موسسه با شبکه ای از کارگزاران و همکاران برای تک تک پروژه ها همکاری دارد که با طیف وسیعی از شرکت ها، موسسات و افراد حقیقی و حقوقی همکاری می کند. در حال حاضر با چندین مجموعه قرارداد کارگزاری منعقد کرده ایم و با توجه به این که ارزیابی محصولات تحت پوشش سامانه کیفیت طیب باید به صورت مستمر و دوره ای انجام شود، اگر چه اشتغال کاملی به حساب نمی آید اما اشتغال مکملی محسوب می شود. موسسه طبق برنامه ارزیابی که از قبل تعیین شده است از ظرفیت متخصصان رشته های مختلف استفاده می کند و ارزیابی های لازم را در خصوص فعالیت های صورت گرفته، انجام می دهد.


      با توجه به این که موسسه کیفیت رضوی دانش بنیان شده است، چه برنامه هایی را در دستور کار دارید؟
      موضوع زیست بوم طیب، یکی از موارد در حال پیگیری است تا شبکه سازی بین تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و ارائه دهندگان خدمات و محصولاتی که قواعد طیب را پذیرفته اند، صورت گیرد. این موضوع پروژه بسیار بزرگی است که در حال انجام بوده و با اتصال شبکه مشتریان به یکدیگر، مزیت تجمیعی ایجاد خواهیم کرد.

      مؤسسه کیفیت رضوی با هدف ارتقای کیفیت سبک زندگی بر اساس معیارهای اسلام ناب محمدی در اردیبهشت 1397 تأسیس شد. مؤسسه این هدف را از طریق طراحی الگوهای ارزیابی کیفیت و رتبه بندی بر اساس مبانی اسلام و تجاری‌‌سازی نشان طیب به‌عنوان برترین نشان کیفیت پیگیری می‌کند؛ طیب نشانی است که به کالاها و خدمات متقاضی و واجد شرایط اعطا می‌شود.

      دفتر مشهد : مشهد مقدس بلوار سجاد تقاطع جانباز ساختمان روزنامه قدس طبقه دوم موسسه کیفیت رضوی

      دفتر تهران : شهرک غرب، میدان صنعت، بلوار خوردین، بعد از چهارراه هرمزان، پلاک 5، سازمان اقتصادی رضوی

      راهنمای ثبت نام

      آستان قدس رضوی

      سازمان اقتصادی رضوی

      05137636690

      09156621493

      rqi@razavi.ir

      ثبت نام در سامانه طیب